ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΚΟΠΩΝ


Το καλοκαιράκι έχει μπει για τα καλά και πολλοί από εσάς ίσως έχετε ξεκινήσει τις εξορμήσεις σας. Παρακάτω θα βρείτε κάποιες πληροφορίες για να μη... σας πιάσουν κότσο φέτος!!! H Νομαρχία Πειραιά και η Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος εξέδωσαν ένα χρήσιμο οδηγό με συμβουλές για το ταξίδι και τις διακοπές και πληροφορίες για τα δικαιώματα του καταναλωτή. Τυπώστε τον, θα σας χρειαστεί!

Πριν ξεκινήσουμε και αφού βρεθούμε στον τόπο των διακοπών μας!

Ιεραρχούμε τις ανάγκες των διακοπών μας.

Επιλέγουμε τo νόμιμο (δηλ. με σήμα του Ε.Ο.Τ) ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενο δωμάτιο που θα μεταβούμε, ερευνόντας την αγορά και επιλέγοντας το καλύτερο στην πλέον συμφέρουσα τιμή.

Μπορούμε να εφοδιαζόμαστε με προϊόντα από τo σπίτι που συντελούν στην οικονομία των διακοπών μας.

Επιλέγουμε για περισσότερη οικονομία στο φαγητό να κάνουμε έρευνα αγοράς τιμών και ποιότητας στα εστιατόρια, στα καταστήματα τροφίμων, στις καφετέριες, στις καντίνες κ.α.

Οι ταξιδιώτες αφού βρεθούν στον τόπο προορισμού των διακοπών τους, επιλέγουν πλάζ που δεν «κοστίζουν» και εφοδιάζονται με ομπρέλλα και σεζλόνγκ δικές τους.

Στα αντηλιακά προσέχουμε την ημερομηνία λήξης, δεν τα εκθέτουμε στον ήλιο και ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες χρήσης.

Δεν εκθέτουμε εμφιαλωμένα νερά και αναψυκτικά στον ήλιο αλλά τα διατηρούμε σε θερμοκρασία μέχρι 18° κελσίου.

Γνωρiστε βασικούς κανόνες για τα καταστήματα μαζικής εστiασης.

Πρέπει σύμφωνα με την νομοθεσία να υπάρχουν τιμοκατάλογοι με τα προσφερόμενα είδη στο 50 % των τραπεζιών.

Για να γνωρίζουμε τι θα πληρώσουμε οι υπεύθυνοι των εστιατορίων ταβερνών, μπάρ, καφετεριών, κέντρων διασκέδσσης και λοιπών παρόμοιων κσταστημάτων, υποχρεούνται να έχουν στην πρόσοψη των καταστημάτων τους και σε εμφανές σημεία της κυρίας εισόδου αναρτημένο υαλόφρακτο πλαίσιο, που να φωτίζεται επαρκώς, με διαστάσεις τουλάχιστον 35 Χ 25 εκατ. μέσα στο οποίο να αναγράφονται τα προσφερόμενα είδη και οι τιμές τους.

Τα καταστήματα που σερβίρουν ψητά κρέατα ή της ώρας, με το κιλό, υποχρεούνται να τα ζυγίζουν ψημένα κι όχι ωμά. Αντιθέτως τα ψάρια ζυγίζονται ωμά. Tα προηγούμενα είδη πρέπει να συνοδεύονται με σημείωμα στο οποίο να αναγράφεται το βάρος του ψημένου κρέατος ή των ωμών ψαριών καθώς και η τιμή τους.

Στους τιμοκαταλόγους υποχρεωτικά αναγράφονται: To είδος των ελαίων που χρησιμοποιείται σε ωμή μορφή στα προσφερόμενα φαγητά. «Κατεψυγμένο» για φαγητό που έχει παρασκευασθεί από κατεψυγμένα κρέατα, αλιεύ­ματα και λαχανικά.

«Προμαγειρευμένο» για φαγητό όταν αυτούσιο ή στο κυρίως μέρος του έχει παρασκευαστεί μέχρι κάποιο στάδιο και συντηρηθεί με οποιοδήποτε τρόπο (κατάψυξη, κ.λ.π.) πριν μαγειρευτεί τελικά για να προσφερθεί στον πελάτη «Προτηγανισμένο».

Επίσης αναγράφεται απαραίτητα στους τιμοκαταλόγους η προβλεπόμενη ονομασία για την χρησιμοποίηση «φέτας» ή διαφορετικά «Λευκό Τυρί Άλμης». «Τελεμές» ή «Υπο­κατάστατο Λευκού Τυριού» σύμφωνα με τον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών.

Οι προσυσκευασμένοι οίνοι και ποτά που προσφέρονται στα εστιατόρια και κέντρα, γενικά, πρέπει να ανοίγονται παρουσία του πελάτη. Εστιατόρια, ταβέρνες, ψητοπωλεία και παρόμοια καταστήματα, υποχρεούνται να κατέχουν και να προσφέρουν στους πελάτες τους οίνους χύμα ή εμφιαλωμένους λαϊκής κατανάλωσης.

Tα όρια βάρους των μερίδων φαγητών και φρούτων που προσφέρονται στα εστιατόρια, ζυθεστιατόρια, ταβέρνες, μαγειρεία και λοιπά παρόμοια καταστήματα καθορίζονται από αγορανομική διάταξη.

Ο λογαριασμός πρέπει να αναγράφεται σε νόμιμες αποδείξεις και να περιλαμβάνει όλα τα είδη με την τιμή του κάθε είδους ξεχωριστά.

Tα καταστήματα μαζικής εστίασης και αναψυχής (εστιατόρια, ταβέρνες, μπαρ, ζαχαροπλαστεία και λοιπά συναφή καταστήματα) υποχρεούνται όπως, σε ειδική θήκη τοποθε­τημένη σε εμφανές μέρος για τους πελάτες δίπλα στην έξοδο του καταστήματος, διαθέ­τουν έντυπα δελτία παραπόνων, για χρήση από τους πελάτες του καταστήματος.

Γνωρίζουμε ποια προϊόντα των κυλικείων υπάγονται στην αγορανομική διάταξη

Στα καταστήματα που λειτουργούν στα πλοία (κυλικεία, εατιατόρια κ.α.) υποχρεωτικά υπάρχουν αναρτημένοι τιμοκατάλογοι σε εμφανή ση­μεία, όπου αναγράφονται με ευκρί­νεια όλα τα προσφερόμενα είδη και οι τιμές τους και εκδίδονται αποδείξεις ταμειακής μηχανής.

Επίσης προκειμένου για αναψυκτικά ποτά. Οι τιμές διάθεσης για ορθίους πελάτες, δεν μπορούν να είναι υψηλότερες, μαζί με To Φ.Π.Α. από τις ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης που αναγράφονται επί της άμεσης συσκευασίας αυτών και μόνο μέχρι τρία (3) διαφορετικά είδη κατ' επιλογή του κυλικείου.

Οι παραπάνω ρυθμίσεις, αφορούν ορθίους πελάτες και όχι πελάτες καθήμενους προς τους οποίους παρέχονται υπηρεσίες (παραγγελίες για σερβίρισμα από σερβιτόρους).

Οι ρυθμίσεις αυτές και προκειμένου για επιβατικά πλοία (οχηματαγωγά ή μη, κρουαζιε­ρόπλοια κ.λ.π) εκτελούντα πλόες εσωτερικών γραμμών εφόσον αυτά νομοτύπως διαχωρίζονιαι σε Θέσεις (Α, Β, Γ, Τουριστική), ισχύουν μόνο για τις Θέσεις Β, Γ και Τουριστική.

Σε όλους τους χώρους που διατίθενται τα προαναφερόμενα είδη τοποθετείται υποχρεω­τικά πινακίδα ορατή, στην οποία με Κεφαλαία και ευανάγνωστα γράμματα αναγράφεται η ένδειξη στην ελληνική και αγγλική γλώσσα ως εξής : «Για όρθιους πελάτες διατίθενται εμφιαλωμένα νερά, σάντουιτς, τοστ, καφέδες, και τσάι σε ελεγχόμενες τιμές».

ΧΡΗΣΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΜΟΝΗ

Ταξίδι με αεροπλάνο

Σύμφωνα με τον κανονισμό της E.E.261/2004, σε περίπτωση που σας αρνηθούν την επιβίβαση εξαιτίας υπεράριθμης κράτησης Θέσεων μπορείτε να ζητήσετε χρηματική αποζημίωση και επιπλέον η εταιρία είναι υποχρεωμένη να σας μεταφέρει στον προορισμό σας με την επόμενη διαθέσιμη πτήση ή να σας επιστρέψει την τιμή του εισιτηρίου καθώς επίσης να σας παρέχει γεύματα, αναψυκτικά και διαμονή σε ξενοδοχείο.

Επίσης σε περίπτωση ματαίωσης πτήσης εκτός της χρηματικής αποζημίωσης, έχετε επιπλέον δικαίωμα για γεύματα, αναψυκτικά, διαμονή σε ξενοδοχείο (όταν η ακύ­ρωση υποχρεώνει την διανυκτέρευση) αλλά και επιστροφή όταν η ματαίωση σας καθυστερεί για τουλάχιστον 5 ώρες.

Εάν ταξιδεύετε με αεροπλάνο από το εξωτερικό προς την Ελλάδα και χάσατε τις αποσκευές σας ή για κάποιο λόγο καταστράφηκαν, θα πρέπει να δηλώσετε αμέσως απώλεια ή καταστροφή και να ζητήσετε αποζημίωση από την αεροπορική εταιρία .

To ανάλογα ισχύουν και για ταξίδι με αεροπλάνο στο εσωτερικό.

Ταξίδι με πλοίο

Nα θυμάστε ότι αν αγοράσατε εισιτήριο αλλά τελικά δεν ταξιδέψατε, δεν σας επιστρέφονται τα χρήματά σας. Σε περίπτωση όμως που δηλώσετε πριν την αναχώ­ρηση του πλοίου ότι δεν θέλετε να ταξιδέψετε, δικαιούστε την επιστροφή των χρημάτων που αναλογούν στο μισό εισιτήριο.

Σε περίπτωση που υπάρχει καθυστέρηση αναχώρησης του πλοίου μπορείτε να κάνετε δήλωση υπαναχώρησης να ακυρώσετε το ταξίδι σας και να ζητήσετε επιστροφή των χρημάτων που αναλογούν σε ολόκληρο το εισιτήριο.

Σε περίπτωση που ο ναυτικός πράκτορας σας αρνηθεί την κράτηση Θέσης και την έκδοση εισιτηρίου με την αιτιολογία ότι έχει καλυφθεί ο αριθμός των προς φόρτωση οχημάτων (Φ/Γ και Ι.Χ.) και διαπιστώσετε ότι η αιτιολογία αυτή δεν ευσταθεί, πρέπει να απευθυνθείτε στις κατά τόπον αρμόδιες Λιμενικές Αρχές για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων και παρεπόμενων ποινών που προβλέπονται από τo Π.Δ.229/95 .

Παιδιά ηλικίας μέχρι 5 ετών ταξιδεύουν δωρεάν και δεν δικαιούνται κλίνη, ενώ παιδιά ηλικίας 5 έως 10 ετών πληρώνουν μισό εισιτήριο και δικαιούνται κλίνη. (ΦΕΚ 438/03)

Διαμονή σε ξενοδοχείο

Ο ξενοδόχος οφείλει να σας παρέχει όλα όσα διαφημίζει (ψυγείο, τηλεόραση πισίνα, air condition , κ.α.) και να έχει αναρτημένες σε κάθε δωμάτιο ταμπέλες με τα στοιχεία του ξενοδοχείου, τα χαρακτηριστικά του δωματίου, τις τιμές ανά περιόδους κ.λ.π. Σας υπενθυμίζουμε ότι οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα.

Σε περίπτωση που έχετε κάνει κράτηση δωματίου και ο ξενοδόχος δεν μπορεί να σας χορηγήσει δωμάτιο σύμφωνα με την κράτησή σας, οφείλει να σας μεταφέρει σε άλλο ξενοδοχείο της ίδιας κατηγορίας με τις ίδιες ανέσεις και στην ίδια πόλη.

Σε περίπτωση που κάνετε κράτηση, ο ξενοδόχος δικαιούται να ζητήσει προκαταβολή μέχρι και τo 25% του συνολικού ποσού χρέωσης. Αν ακυρώσετε την κράτηση μέχρι 21 ημέρες πριν την ημερομηνία άφιξής σας, τότε ο ξενοδόχος υποχρεούται την άμεση επιστροφή της προκαταβολής.

Διαμονή σε ενοικιαζόμενο δωμάτιο

Οι τιμές στα ενοικιαζόμενα δωμάτια διαμορφώνονται ελεύθερα και πρέπει να αναγράφονται στα δωμάτια.
To δωμάτια πρέπει να έχουν τον στοιχειώδη εξοπλισμό σπιτιού και χώρο υγιεινής.

Επικοινωνία για ενημέρωση - καταγγελίες:

Γενική Γραμματεία Καταναλωτή: 1520

Νομαρχία Πειραιά - Γραφείο Εξυπηρέτησης Πολίτη: 800 11 405060

Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας - Κέντρο Ενημέρωσης Τουριστών: 210 - 4111080

1 σχόλια:

ANDREAS AP είπε...

ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ... ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΔΕΛΤΙΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑΣ ΑΠΟ 1/7 ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΥΠΟΧΡΕΟΥΤΑΙ ΝΑ ΔΙΝΕΙ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ ΜΙΑ ΑΠΟΔΕΙΞΗ

Δημοσίευση σχολίου